måndag 20 september 2010

"...et nusquam inveni nisi in angelo cum libro"

Fortsätter oförtrutet med första boken i tegelstensutmaningen. Det blev som jag nämnt tidigare Rosens namn av den italienska författaren Umberto Eco. Nästa tegelsten blir nog My sister, my love av Joyce Carol Oates.

Hur går det då med Rosens namn? Det går framåt, men väldigt, väldigt långsamt. Jag som normalt är en otrolig snabbläsare har mäktat med nästan 100 sidor i skrivandes stund. 100 sidor på lite mer än en vecka.

En förklaring är ju självklart att jag har varit dålig på att bara sätta mig ner och läsa. Istället har tiden ägnats åt mycket annat onödigt och nödvändigt. Men Rosens namn är också så otroligt kompakt skriven. Prosan har en densitet som är så hård att det ibland känns som det behövs en tryckluftsborr för att tränga in i den.

Sean Connery och Christian Slater
i filmen Rosens namn från 1986.
Missförstå mig rätt nu. Jag gillar boken otroligt mycket. Den är fängslande och Umberto Eco lyckas verkligen förflytta mig som läsare till det medeltida kloster där handlingen utspelar.

Jag får verkligen känslan av att jag ständigt står och tittar över axeln på William av Baskerville och hans unge följeslagare Adso av Melk.

Texten är genomgående kryddad med diverse citat och ordspråk på latin, vilket också bidrar till att sakta ner läshastigheten, som tur är finns det i slutet en lista med översättningar. Även om latinet bromsar så anser jag att boken hade blivit mycket sämre och läsupplevelsen mycket, mycket fattigare.

För övrigt så ger Unibet en spelare femton gånger pengarna om Umberto Eco skulle tilldelas Nobelpriset i litteratur. Joyce Carol Oates, som jämförelse, ger dig sju och en halv gånger insatsen.

Dagens citat: "In omnibus requiem quaesivi, et nusquam inveni nisi in angelo cum libro." (Umberto Eco, citat ur förordet till Rosens namn.)

"I allt sökte jag friden men ingenstans fann jag den annat än i en vrå med en bok." (Översättning av ovanstående citat.)

Inga kommentarer: