tisdag 30 april 2013

April - Snabbversionen

Jag vet knappt vilken ände jag ska börja i, men april har verkligen känts som om den har varit minst åtta  veckor lång. Vilket i och för sig kan bero på att det har hänt mycket och jag har hunnit med mycket. Roligast var ändå min minisemester i Moskva. En spännande och intressant som jag uppmanar alla att besöka. Dessutom hann jag med se lite litterära sevärdheter.

Andra halvan har jag varit helt uppslukad av Roberto Bolaño och hans verk. Läste både om 2666 och skrev en stor artikel om honom till Skånskans kultursida. Han dominerade mina tankar så totalt att jag till och med försökt använda sifferkombinationen 2666 som pinkod ett antal gånger.

Facit för april blev följande:
* Sex böcker, varav två sakprosa, en antologi och tre romaner.
* Sammanlagt sidantal blev 2684.
* Fyra lästes på svenska och två på engelska.
* Två har svenska som originalspråk, en har engelska, en har ryska och två har spanska.

Och här har ni läslistan:
* Den amerikanska högern av Martin Gelin
* Familjen Kennedy - en amerikansk dynasti av Lennart Pehrson
* Queen of Spades av Aleksandr Pusjkin
* 2666 av Roberto Bolaño
* Wool av Hugh Howey
* Tunneln av Ernesto Sabato

Inga kommentarer: