Fader Angwin är församlingspräst i
den lilla katolska byn Fetherhoughton i norra England. Han har
förlorat både sin entusiasm och tro. En dag dyker biskopen upp och
tvingar honom att göra sig av med flera av kyrkans helgonstatyer
samt tvingas acceptera en medhjälpare.
Samtidigt styr den barska moder
Perpetua över det lokala klostret och dess skola med en
skräckinjagande järnhand. En mörk och regnig natt dyker så fader
Angwins medhjälpare upp. Fludd förvirrar med sitt belevade beteende
och sin lärda konversation.
Men vem är Fludd egentligen? Biskopens
spion? En svartkonstnär? Det enda som med säkerhet går att säga
är att hans närvaro ställer livet på ända för fader Angwin,
moder Perpetua och den blida syster Philomena, som endast längtar
efter god mat och frihet.
Ända sedan jag började läsa HilaryMantels mästerverk Wolf Hall har jag tjatat om henne, men Wolf Hall
och dess uppföljare Bring Up the Bodies gjorde mig också nyfiken på
hennes övriga författarskap. Så pass att jag har bestämt mig för
att läsa in mig på det.
Först ut i detta läsprojekt är
Fludd. En stundtals dråplig, stundtals rörande litterär karamell
med en rejäl dos mörk humor. Prosan är tät och trots att den i
sina tematik är väsensskild från de av Mantels böcker jag redan
läst är det samma intima närvaro. Hilary Mantel placerar verkligen
sin läsare som en fluga på axeln till sina huvudkaraktärer.
Rent tematiskt behandlar Mantel
religiöst tvivel och religiös fundamentalism. Fludd är inte
självbiografisk, men Hilary Mantel har i intervjuer sagt att romanen
är inspirerad av hennes egen uppväxt i den lilla byn Hadfield i
Derbyshire.
Att udden i romanen är riktad mot
katolska kyrkan är kanske inte så märkligt. Hilary Mantel
uppfostrades som katolik och gick i klosterskola. Enligt henne själv
övergav hon den katolska tron vid tolv års ålder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar