söndag 21 augusti 2011

Recension: Katarina av Medici av Leonie Frieda

Första gången jag kom i kontakt med den franska drottningen Katarina av Medici var genom en av min pappas Fantomen-tidningar. Äventyret som jag läste utspelar sig i Paris år 1572 och självklart fick jag lära mig att Fantomen spelade en viktig roll under den massaker som gått till historien som Bartolomeinatten.

Även om jag lärde mig ganska snabbt att Fantomens roll i hela händelseförloppet var fiktiv så fortsatte historien om Bartolomeinatten att fascinera och särskilt då en av huvudpersonerna, nämligen Katarina av Medici.

Katarina av Medici
Efter att ha läst Leonie Friedas omfattande biografi om den florentinska köpmannadottern som blev fransk drottning håller fascinationen i sig. Katarina av Medici är en imponerade och handlingskraftig kvinna, som lyckades dominera fransk 1500-talspolitik i tre decennier. Hon var inte bara gift med en fransk kung (Henrik II), utan även mor till tre (Frans II, Karl IX och Henrik III) samt svärmor till en (Henrik IV).

Leonie Frieda bjuder på en mastig, komplett och kompakt genomgång av Katarinas liv från födsel till död. Och det här är en biografi som kräver sitt av läsaren, men som också ger mångfalt tillbaka. För som alltid när en central historisk gestalt porträtteras så blir det inte bara en genomgång av dennes liv och gärning, utan också en undersökning av den tid personen levde och verkade.

När jag väl har läst ut boken och avklarat resan genom Katarina av Medicis liv så finns fortfarande fascinationen och intresset för henne kvar, men min frågor har blivit besvarade. Vad mer kan begäras av en biografi? I mina ögon är det ju också syftet med denna genre. Besvara våra frågor om huvudpersonen, men inte förstöra intresset för densamma.

Bartolomeinatten. Propagandamålning
från 1580-talet av Francois Dubois.
Leonie Frieda bjuder också på en imponerande notapparat och en utförlig litteraturlista om man nu som läsare skulle vilja gå vidare och fördjupa sig ännu mer i fransk 1500-talshistoria. Plus i kanten att noterna med källhänvisningar markeras med siffra och så får man slå upp noten i slutet av boken, medan små stjärnor betecknar fotnoter som ger kompletterande information. Precis så som jag vill ha det! Även bildmaterialet är rikt och koncentrerat till tre block, jämnt utportionerade i boken, tryckt på ett blankare och tjockare papper för att ge rättvisa åt återgivningarna av tavlor och teckningar.

Tyvärr irriteras jag av en del korrekturfel. Både i de släktträd och kartor som inleder boken, men också i den löpande texten. Många beror dessutom på översättaren. Exempelvis blir vissa personer både mostrar och fastrar till Katarina, vilket bara kan innebära att översättaren har slarvat och inte hållit reda på exakt hur engelskans ”aunt” ska översättas. Svenskan tenderar ju att vara mer specifik än både engelskan och franskan när det gäller släktbeteckningar. I slutändan blir dessa små korrekturfel endast tillfälliga kosmetiska irritationer, men de finns där.

Château de Chenonceau
Jag kan verkligen rekommendera denna biografi om Katarina av Medici. Det är en intressant bok om ett fascinerande och spännande livsöde. Utan Katarina hade vi till exempel inte kunnat få uppleva sådana arkitektoniska pärlor som Château de Chenonceau. Hon var en stor konstmecenat och stödde flera framstående arkitekter, konstnärer och författare. Katarina lade grunden till den franska kultur som blev så dominerande under 1600- och 1700-talen.

Dagens citat: "Catherine de' Medici, on the contrary, saved the crown of France; she maintained the royal authority in the midst of circumstances under which more than one great prince would have succumbed." (Honoré de Balzac i sin bok Om Katarina av Medici)