onsdag 31 augusti 2011

Augusti – Snabbversionen

Då var augusti månad snart ett minne blott. Nu återstår det bara fyra härliga månader av läsning detta året. Har nu bott in mig i lägenheten, hittat den perfekta läsställningen i soffan och påbörjat återknytningen av bekantskapen med alla böcker i mitt bibliotek som varit så sorgligt nonchalerade.

Tittar man på antalet böcker jag läst så har jag nog mer än väl kompenserat för det något fattiga resultatet i juli. Totalt elva böcker har det blivit under augusti månad. Jag har dessutom blivit något flitigare på att blogga och framförallt att recensera böcker, även om jag fortfarande ligger sorgligt efter. Däremot valde jag inte att recensera varje enskild Harry Potter-bok, istället tänka jag skriva ett samlande inlägg om alla sju böckerna istället.

Facit för augusti blev följande:
* Elva lästa böcker, varav åtta romaner, två kortromaner och en biografi.
* Sammanlagt sidantal blev 4929.
* Fyra böcker lästes på svenska, de övriga sju på engelska.
* Nio hade engelska som originalspråk, en hade svenska och en ryska.

Och här kommer läslistan:
* Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling
* Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J.K. Rowling
* Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling
* Harry Potter and the Order of the Phoenix av J.K. Rowling
* Harry Potter and the Half-Blood Prince av J.K. Rowling
* Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling
* Katarina av Medici av Leonie Frieda
* My Sister, My Love av Joyce Carol Oates
* Den vassa eggen av W. Somerset Maugham
* En diaboliad av Mikhail Bulgakov
* Bödeln av Pär Lagerkvist

Inga kommentarer: