onsdag 2 oktober 2013

Tegelstensthrillernostalgi

Jag läste nyligen att den amerikanske trhillerförfattaren Tom Clancy dog under tisdagen på ett sjukhus i Baltimore. Flera av hans böcker står i min bokhylla, men jag har inte läst någon av dem på många år. Annat var det under min sena tonår då jag slukade hans tjocka romaner den ena efter den andra.

Främst är han känd för sin långa serie romaner om CIA-agenten Jack Ryan och dennes karriär, där den första boken, Jakten på Röd Oktober, är den mest kända. Den blev ju dessutom en framgångsrik Hollywoodfilm med Alex Baldwin, Sean Connery och Stellan Skarsgård i några av rollerna.

Just den är också den bästa filmatiseringen av Tom Clancys böcker. Min favorit är dock en roman som inte ingår i Jack Ryan-serien. Röd Storm, från 1986, är en skildring av hur Kalla kriget utvecklas till ett tredje världskrig med epicentrum i Tyskland. Ett scenario som kanske inte känns plausibelt längre, men ändock en mycket intressant roman.

Numera känner jag mig inte särskilt sugen på att läsa Tom Clancy längre. Han har känts ganska så ointressant under en väldigt lång tid. Därmed inte sagt att hans böcker fortfarande står i min hylla av en väldigt bra anledning. Nämligen nostalgi.

Inga kommentarer: