torsdag 3 oktober 2013

Recension: Rivers of London av Ben Aaronovitch

Möt Peter Grant, en nybakad konstapel inom Metropolitan Police i London. Han dras in i ett mystiskt mord vid Royal Opera House i Covent Garden när han konfronteras av ett vittne till dådet. Det enda problemet är att vittnet är ett spöke och Grant är den enda som kan se honom. Detta drar in Peter Grant i en undre värld han inte visste existerade.

Den här boken plockade jag ut under ett besök på SF-bokhandeln i Malmö. Jag hade gått mellan hyllorna en lång stund innan jag slutligen bestämde mig för Rivers of London. Det var Karin, som stod i kassan, som slutligen övertygade mig med meningen: "Det är som en blandning mellan en brittisk tv-deckare och Harry Potter". SÅLD!

Turligt nog motsvarade boken min högt uppskruvade förväntningar. Jag skrattar högt flera gånger åt bokens vändningar och formuleringar. För det är en väldigt rolig bok som är skriven med en väldigt stor glimt i ögat. Utan att det för den skull blir överdrivet löjligt. Ben Aaronovitch utnyttjar genrens humoristiska potential utan att det går över gränsen till barnsligt förlöjligande.

Ben Aaronovitch visar också att han behärskar båda genrerna han har svetsat samman i sin bok, nämligen urban fantasy och pusseldeckare. De övernaturliga inslagen smälter in bra i den moderna Londonmiljön och samtidigt leder han både läsaren och sin huvudkaraktären villovägar och sidospår innan fallet slutligen är löst. Att boken dessutom inkluderar ett upplopp av världens kanske mest oväntade upprorsmakare gör ju inte saken sämre.

Jag kan varmt rekommendera Rivers of London för alla som gillar fantastik och/eller deckare. Den har något för alla. Och framförallt är den rolig. Fråga bara de som satt i den tysta kupén med mig under tågresan från Göteborg i söndags. En del skratt undslapp mig, de flesta lyckades jag omvandla till rejäla skakningar på överkroppen.

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag gillade också den här boken, kul att se att det är fler som snappat upp den! Faktum var att det var Karin som tipsade mig om den med. Tror hon använde samma argument till och med för att övertyga mig ;)

Pepe sa...

Hehe!
Där ser man. Ett effektivt argument. :)