söndag 7 oktober 2012

En bok jag alltid återvänder till del 4

Det börjar bli dags för tillkännagivandet av årets Nobelpris. Självklart är det litteraturpriset som intresserar mig mest och därför tänkte jag bjuda på ytterligare en bok jag alltid återvänder till. Den här gången av en författare som jag tror är en av de starkaste kandidaterna till årets pris.

The Plot Against America är en kontrafaktisk roman där Philip Roth har utgått från sin egen barndom i Newark för att teckna porträtt av ett alternativt Amerika, som slår in på samma antisemitiska väg som Tredje riket.

Det börjar med att piloten och nationalhjälten Charles Lindbergh väljs till president 1940 och snabbt inleder en eftergiftspolitik mot Japan, Tyskland och Italien. Syftet med politiken är att hålla USA utanför andra världskriget. Fast det leder också till ökad förföljelse av judar i USA.

The Plot Against America gav jag mig själv i julklapp ett år och jag minns hur jag på juldagen satte mig i en fåtölj i föräldrarnas vardagsrum. Sedan rörde jag mig inte ur fläcken förrän jag hade sträckläst den. Därefter läser jag om den med jämna mellanrum.

Det som lockar med romanen är det faktum att Philip Roth ställer frågan ”Vad hade hänt om...” och utifrån den extrapolerar en mer eller mindre sannolik berättelse om politisk opportunism, förtryck och rädsla, allt sett från ett barns perspektiv.

Nu återstår bara att fråga. Vilken bok återvänder du alltid till?

1 kommentar:

Lukas sa...

On the road. Jag läste när den hette "På drift" och jag läste den nu när den heter "På väg".

Jag gillar illusionen av friheten den ger. Att allt är möjligt, att man kan vara överallt, bara man ger sig ut. Är på drift. Eller på väg då, så klart.

Filmen var dock en besvikelse. Viggo Mortensen var undantaget; strålande som en nerknarkad beat-baron i amerikanska södern som såg klart på allt.