onsdag 19 september 2012

Om en höstkväll en bokhylla

I tisdags kväll hoppade jag på en av alla dessa Facebookstatuskedjor som cirkulerar. Något jag brukar undvika, men den här handlade om böcker, så jag kunde inte låta bli.

Den gick i alla fall ut på att ta första bästa bok leta upp sidan 52 och sedan uppdatera sin status med den femte meningen på den sidan (tillsammans med instruktionerna då). Självklart utan att då nämna vilken bok det var man fick tag på. Så jag tänkte avslöja det här på bloggen istället. Men först meningen:

"Lyckligtvis värmdes jordskorpan underifrån av alla de där smälta mineralen som var i färd med att komprimeras i planetens innandöme; nätterna var korta (liksom dagarna för att jorden snurrade fortare kring sin axel); jag brukade sova med armarna om en smällhet klippa; den torra kylan runt omkring var en njutning."

Det blev en väldigt lång mening ur Italo Calvinos Kosmokomik, där författaren i tolv berättelser fabulerar fritt kring olika naturvetenskapliga hypoteser. Just ovanstående citat är taget ur kapitlet Utan färger där Calvinos ständigt närvarande följeslagare Qfwfq upplever jorden innan vår atmosfär bildades och vi därmed fick färger på vår planet.

Inga kommentarer: