måndag 3 september 2012

En bok jag alltid återvänder till del 3

Det har åter blivit dags att ta en titt på en av de böcker jag alltid återvänder till. Första gången jag hörde talas om Toni Morrison var när hon fick 1993 års Nobelpris. Men det var inte det som fick mig att plocka upp Song of Solomon, det var faktiskt Oprah Winfreys förtjänst.

Oprah tog upp den i sin bokklubb, vilket fick mig att lubba i väg till biblioteket i Hörby och låna den på svenska. Jag fastnade snabbt och bjöds på en hisnande berättelse med ett djup som just då undgick mig. Song of Solomon blev en favorit och jag läste om den regelbundet. Alltid samma exemplar som jag lånade på biblioteket.

Men det var först när jag läste den på engelska som jag kände att jag på allvar förstod den. Dessutom blev jag om möjligt ännu mer berörd av denna fantastiska berättelse. Att huvudpersonen Milkman var söker på ständigt jakt efter sin identitet gjorde att jag kunde knyta an till och känna igen mig i honom.

Nu har jag tappat räkningen på hur många gånger jag läst den. Det enda jag vet är att det är dags igen för ytterligare en omläsning.

Nu återstår bara att fråga. Vilken bok återvänder du alltid till?

Inga kommentarer: