söndag 1 juli 2012

En bok jag alltid återvänder till del 2

I denna oregelbundet återkommande serie har det blivit dags för en ännu ofta omtalad modern klassiker. Nineteen Eighty-Four som är skriven av den brittiske författaren George Orwell.

Jag vet inte hur många gånger jag läst denna bok på svenska, men nu i veckan började jag läsa den engelska på för första gången. Under lång tid har jag nämligen haft en samlingsvolym med Orwells alla romaner stående i bokhyllan. En volym jag köpt för länge sedan på en loppmarknad och av någon anledning har det aldrig blivit av att läsa Nineteen Eighty-Four på engelska. Något jag nu självklart håller på att råda bot på.

Det som fick mig att börja läsa boken från allra första början var en specialutgåva som jag tror Bonnier gav ut just 1984. Omslaget var vitt med årtalet i tjocka svarta siffror. Och de tomma utrymmena i nian, åttan och fyran var utbytta mot vidöppna och klarblå ögon.

Boken stod i mina föräldrars bokhylla och den bara kallade på mig. Dock dröjde det tills jag gick i gymnasiet innan jag verkligen läste boken och sedan den första läsningen har jag återvänt till Orwell och Nineteen Eighty-Four med jämna mellanrum. Hittills på svenska, i fortsättningen lär det bara bli på engelska.

Nu återstår bara att fråga. Vilken bok återvänder du alltid till?

Inga kommentarer: