torsdag 28 juni 2012

Recension: By Nightfall av Michael Cunningham

Peter Harris är en välbärgad gallerist i New York. På ytan lever han ett lyckligt liv tillsammans med sin hustru Rebecka. Det enda molnet på himlen är hans dålig relation med dottern Beatrice. Men när hans frus lillebror Mizzy (han heter egentligen Ethan) anländer för ett längre besök vänds hela hans värld upp och ner.

Michael Cunningham är en driven berättare och med sin By Nightfall utforskar han medelåldern och de känslor som uppstår när livskrisen slår till. Det är ett genomträngande och ömsint porträtt han målar upp av sin huvudfigur som brottas med tankar kring sin sexualitet, dödlighet och lojalitet till hustrun och familjen.

By Nightfall är skriven med en vacker och lättflytande prosa. Språket suger fast läsaren och vägrar släppa taget. När jag läser boken blir det tydligt att en stor inspiration för Michael Cunningham är Virginia Woolf och hennes användande av medvetandeström. Det enda som stundtals stör är författarens tendens att namedroppa andra kända författare. Lite som han vill att läsaren absolut inte missar alla hans inspirationskällor.

Michael Cunningham är nog mest känd för sin roman The Hours som vann Pulitzerpriset och filmatiserades med Meryl Streep, Nicole Kidman och Julianne Moore i huvudrollerna. The Hours är en parafras till Virginia Woolfs mästerverk Mrs. Dalloway från 1925. Och tyvärr så bra som The Hours är inte By Nightfall. Jag hade dessutom gärna sett att den varit lite längre så att alla intressanta sidospår hade kunnat utforskas ordentligt.

Med det sagt så är By Nightfall en intressant och rörande roman som jag varmt kan rekommendera alla att läsa.