söndag 17 juli 2011

Så var denna saga all

Då var Harry Potter ett avslutat kapitel. För nu har jag sett den sista filmen. Visserligen kommer jag ändå att återvända till både böckerna och filmerna i framtiden. Men det kommer ju aldrig bli samma känsla som när man läste böckerna och såg filmerna för första gången. Magin kommer alltid att finnas där om än i annorlunda.

Harry Potter-böckerna fängslade mig från första sidan till den sista. Och filmerna har jag alltid varit mycket nöjd med för de har, enligt mig, inte förlorat något i överföringen till filmerna. De två första böckerna var ganska så trevande och det märks att Rowling inte har haft någon riktig koll på var allt skulle hamna i slutändan. Samma sak med filmerna och det är främst andra boken och filmen som är de svagaste länkarna i Harry Potter-kedjan. Av böckerna är det femte och sjunde boken som har varit starkast, samma när det gäller filmerna.

Det bästa med hela Harry Potter-sagan har ju faktiskt varit att böckerna har vuxit upp tillsammans med Harry. För ju äldre Harry har blivit desto vuxnare och mörkare har böckerna blivit i språk och skildring. Sedan är det alltid uppfriskande med en hjälte som inte alltid är perfekt ut i fingerspetsarna. Stundtals i böckerna är ju Harry en fruktansvärd liten pubbeunge som man bara ville ge en örfil och säga åt honom att skärpa sig en smula. Det vill säga J.K. Rowling har lyckats med att göra sin hjälte mänsklig.

Trots att detta var sista filmen så kommer Harry Potter aldrig att försvinna ut i periferin. För jag kommer alltid att vilja läsa om böckerna och se om filmerna.

HP-maraton kanske när sista filmen kommer på DVD?

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte läst några av böckerna och bara sett delar av filmerna MEN i mitten av 00-talet kom vi mitt in en Potter-inspelning i London. Gick en guidad tur i City en stjärnklar kväll när vi kom in på en gata där vattnet plötsligt strömmade ner frö trottoarerna som efter ett våldsamt regn. Vi blev stoppade av en man som bad oss vänta på en tagning och när vi sedan gick förbi klassiska Guildhall stod en märklig buss framför byggnaden...
(Har en bild men den kan man inte visa här tror jag)
Ha en trevlig semester och kul att jag upptäckte din blogg via facebook!
TG