lördag 25 december 2010

Julkalendern: Hela listan

Då var julkalendern slut för i år, men här kommer alla mina 24 boktips samlade i ett inlägg.

Jag hade egentligen inte tänkt att göra något speciellt inför julen här på bloggen. Men kvällen den 30:e november satt jag och surfade. Då såg jag att många av de bokbloggar jag följer skulle ha egna julkalendrar och då hoppade jag på tåget också, så att säga.

Redan samma kväll gjorde jag listan med alla böcker jag ville tipsa om. Insåg väl att om jag inte gjorde den i förväg, så hade det blivit pannkaka av hela idén. Och listan har stått sig med några få justeringar under resans gång. En bok som dock hoppade upp och ner (samt även lämnade listan i några dygn) var The Catcher in the Rye av J.D. Salinger. Det var också den svåraste boken att skriva om.

Här kommer hela listan:
  1. Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov 
  2. Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling 
  3. Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro 
  4. Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie 
  5. Bock i örtagård av Fritiof Nilsson Piraten 
  6. Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion 
  7. Farmor och vår herre av Hjalmar Bergman 
  8. Mrs Dalloway av Virginia Woolf 
  9. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams 
  10. The talented mr. Ripley av Patricia Highsmith 
  11. Amerikansk pastoral av Philip Roth 
  12. To kill a mockingbird av Harper Lee 
  13. 1984 av George Orwell 
  14. The Magician's Guild av Trudi Canavan 
  15. Räddaren i nöden av J.D. Salinger 
  16. Mio min mio av Astrid Lindgren 
  17. Människans slaveri av W. Somerset Maugham 
  18. Solomons sång av Toni Morrison 
  19. Middlesex av Jeffrey Eugenides 
  20. Våld – en historia om kärlek av Joyce Carol Oates 
  21. Timmarna av Michael Cunningham 
  22. Wolf Hall av Hilary Mantel 
  23. The Lord of the Rings av J.R.R. Tolkien 
  24. Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf
Hoppas ni har glädje av alla boktips och att ni hinner läsa riktigt mycket i mellandagarna. Varför inte börja med att beta av min julkalenderlista? Den kanske räcker ända tills det är dags för nästa julkalender.

GOD JUL
önskar
BiblioPepe

Inga kommentarer: