måndag 6 december 2010

Lucka 6: Ett år av magiskt tänkande

Ett år av magiskt tänkande är en bok om sorg, om förlusten av en livskamrat. Joan Didion började skriva boken i oktober 2004 och den var färdigskriven den 31 december samma år. Ett år och en dag efter att hennes make John Gregory Dunne hastigt hade dött av en hjärtinfarkt.

För det är där den börjar. Dagen innan nyårsafton 2003. Joan Didion håller på att laga middag då hennes make kollapsar i vardagsrummet och livet förändras. Därefter få vi följa hennes sorgearbete under året som följde på John Gregory Dunnes död. Men Joan Didion bjuder även på tillbakablickar av deras liv tillsammans.

Bara några dagar innan John Dunne gick bort hamnade han och Joan Didions Quintana i koma och var medvetslös när fadern gick bort. Och dotterns sjukdom vävs in i berättelsen om Joan Didions sorg och bearbetning av denna.

Ett år av magiskt tänkande är en otroligt personlig bok och stundtals ryggar jag nästan tillbaka när jag läser den för att jag får känslan av att jag inkräktar i Joan Didions sorg. När faktum är att hon bjudit in mig att ta del av den.

Boken har även dramatiserats och spelats på Broadway med Vanessa Redgrave i huvudrollen.

Dagens citat: "Life changes fast. Life changes in the instant. You sit down to dinner and life as you know it ends. The question of self-pity." (De första orden Joan Didion skrev efter att hennes make hade gått bort.)

Inga kommentarer: