onsdag 22 december 2010

Lucka 22: Wolf Hall

Det är bara fem dagar sedan jag läste ut Hilary Mantels prisbelönta bok Wolf Hall. En helt fantastisk historisk roman, som jag ärligt talat hade kunnat läsa ut mycket snabbare. Fast det märktes att ju närmare slutet jag kom desto mer drog jag på det. Jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut.

Wolf Hall handlar om den engelske statsmannen Thomas Cromwell, som från enkla förhållanden lyckades bli först kardinal Wolseys närmsta man och slutligen kung Henrik VIII:s främsta rådgivare.

Boken har ett underbart språk som suger fast i mig som läsare. I ett tidigare inägg beskrev jag det som att boken placerade mig i en tidsmaskin. Då menade jag i betydelsen att boken fick mig att helt tappa tidsuppfattning. Men den är också en tidsmaskin i meningen att den bokstavligt talat placerar mig i 1500-talets England.

Hilary Mantel när hon mottog sin CBE.
Dessutom bjuder Wolf Hall på en detaljrikedom och trohet till historiska fakta som är makalös. I en intervju berättade Hilary Mantel att hon ägnat sex år åt att bara göra research.

Bland annat förde detaljerade anteckningar var de olika historiska personerna befann sig. Så att hon inte sammanförde två karaktärer på en plats där de omöjligt kunde ha befunnit sig vid den givna tidpunkten.

Titeln Wolf Hall syftar på släkten Seymours säte Wulfhall i Wiltshire. Henrik VIII:s tredje hustru Jane Seymour tillhörde denna ätt och dess huvudman innehar fortfarande titeln hertig av Somerset.

Dagens citat: "... based on the sheer bigness of the book. The boldness of its narrative, its scene setting ... The extraordinary way that Hilary Mantel has created what one of the judges has said was a contemporary novel, a modern novel, which happens to be set in the 16th century." (James Naughtie, ordförande för Bookerpriskommittéen)

"... as soon as I opened the book I was gripped. I read it almost non-stop. When I did have to put it down, I was full of regret the story was over, a regret I still feel. This is a wonderful and intelligently imagined retelling of a familiar tale from an unfamiliar angle — one that makes the drama unfolding nearly five centuries ago look new again, and shocking again, too." (The Times recension av Wolf Hall)

"It wasn’t a question of rehabilitating someone. When you have got someone going from blacksmith’s son to Earl of Essex in that rigid society you have to want to know how he did it." (Hilary Mantel i en intervju med The Daily Telegraph.)

Inga kommentarer: