måndag 6 september 2010

Höstlig mjukstart

Min läshöst fick inte riktigt den rivstart som jag trodde. Inför min bilsemester gick jag till biblioteket och lånade fyra böcker och en vecka senare lämnade jag tillbaka två utan att ha läst dem. Mest för att jag insåg att jag det inte fanns någon chans att jag skulle hinna läsa ut dem innan det var dags för återlämning.

I samma veva fick jag också hem Alan Aldas memoarer som jag hade beställt. Så det råder ingen brist på böcker att läsa. För ovanpå allt så har jag min att-läsa-hög på runt 20 böcker.
Ett av mina fynd hos biblioteket blev Umberto Ecos Rosens namn. I enlighet med min plan som jag bestämde mig för tidigare. Att höstens stora läsprojekt skulle bli just Umberto Eco.

Fast min vana trogen så blev det en annan lånebok. Nämligen Never let me go av Kazuo Ishiguro. Kommit halvvägs genom den och än så länge gillar jag den. Även om den inte har höjt min puls nämnvärt än.
Berättelsen är en dystopisk, science fiction/spekulativ roman om ett alternativt Storbritannien där människor avlas fram med ett enda syfte i livet. Nämligen att alla deras organ ska doneras. Recension kommer så fort den är utläst.

Dagens citat: "People can lose their lives in libraries. They ought to be warned." (Saul Bellow)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Never let me go har jag läst. En speciell bok. Jag gillade den!

ngcfnfg sa...

never let me go är min favorit-ishiguro. bävar lite inför filmatiseringen som kan bli hur bra eller hur dålig som helst.