fredag 24 september 2010

Har du läst Clownen Jac?

Hjalmar Bergman
I ett inlägg skriver min kollega Eva om Clownen Jac av Hjalmar Bergman. Hennes poäng är att det är en bok som många har i sina bokhyllor min ingen har någonsin läst den.

Det är inte första gången jag hör den teorin. Faktum är att jag har sett den användas som bas för ett ganska så intrikat skämt i ett studentspex också.

Jag har självklart Clownen Jac stående i min bokhylla. Men jag har faktiskt läst den. Flera gånger faktiskt och den har en självklar plats på min lista av favoritböcker (dock inte topp tio).

Clownen Jac var Hjalmar Bergmans sista roman och kom ut 1930. Den utspelar sig i Hollywood, men hänger ändå samman med Bergmans övriga Wadköpinsgromaner. Huvudpersonen Nathan Borck är till exempel släkt med Farmor i Farmor och vår herre.

Just Clownen Jac blev min introduktion till Hjalmar Bergmans storslagna värld med Wadköping och Bergslagen i centrum. För de flesta brukar den nog snarare bestå av att man läser Markurells i Wadköping.

Flera av Hjalmar Bergmans böcker finns i fulltext på Projekt Runeberg. För utom de ovan nämnda kan jag även varmt rekommendera att ni läser Hans Nåds testamente och Chefen Fru Ingeborg.

Dagens citat: "Minnet, vårt minne, är en förunderlig sak - nyckfullt, opålitligt, skämtsamt, illfundigt, pinsamt försvagande, tröstande men framför allt - oumbärligt. Vi lever genom minnet, vi lever i minnet, ingenting sätter vi - och det med rätta - så högt som ett gott minne. Hon är vår dagliga oumbärliga tjänarinna och hon blir vår härskarinna. Sviker minnet, träder strax slumpen i kraft. Man lever nyckfullt, man har saker och ting på känn. Nå ja, ibland går det ju bra även på det sättet." (Inledande stycket ur Clownen Jac)

Inga kommentarer: