måndag 13 september 2010

22 hack i bokhyllan

Selma Lagerlöf tar emot
priset ur Gustaf V:s hand.
Illustration: Svenska
Dagbladet, 1909
I ett tidigare inlägg berättade jag att jag för cirka tolv år sedan beslutade mig för att läsa alla Nobelpristagare i litteratur. Väldigt pretentiöst kan tyckas, men samtidigt, varför inte läsa så många som möjligt.

Hur har då projekt
Nobelpris fallit ut? Av hittills 106 pristagare har jag hunnit med 22 stycken. Vissa har bjudit på helt fantastiska läsupplevelser, som till exempel Toni Morrison och Selma Lagerlöf, och blivit favoriter för livet.

Andra har blivit lästa, men inte lämnat något större avtryck hos mig. Vissa gillar jag verkligen inte. I denna kategorin hamnar bland annat Günter Grass och V.S. Naipaul. Men det är ju lite det som är tjusningen med Nobelpriset att man får nys om författare man kanske inte har hört talas om tidigare.

Lite statistik om de 22 jag har hunnit med än så länge. Jag har lyckats pricka alla pristagare från alla årtionden utom 1930-talet. Det årtionde jag har läst flest pristagare ifrån är 90-talet, där jag har läst fem stycken.

Fem stycken kvinnliga och 17 manliga har det blivit, det vill säga av de pristagare jag läst har cirka 22 procent varit kvinnor. I jämförelse har elva procent av alla pristagare i litteratur varit kvinnor.

Och här kommer listan på de nobelpristagare jag har läst:
  1. 1907 – Rudyard Kipling, Storbritannien
  2. 1909 – Selma Lagerlöf, Sverige
  3. 1916 – Verner von Heidenstam, Sverige
  4. 1925 – George Bernard Shaw, Irland
  5. 1945 – Gabriela Mistral, Chile
  6. 1946 – Hermann Hesse, Schweiz
  7. 1948 – T.S. Eliot, USA/Storbritannien
  8. 1951 – Pär Lagerkvist, Sverige
  9. 1954 – Ernest Hemingway, USA
  10. 1957 – Albert Camus, Frankrike
  11. 1962 – John Steinbeck, USA
  12. 1969 – Samuel Beckett, Irland
  13. 1974 – Harry Martinson, Sverige
  14. 1978 – Isaac Bashevis Singer, USA
  15. 1982 – Gabriel García Márquez, Colombia
  16. 1993 – Toni Morrison, USA
  17. 1996 – Wisława Szymborska, Polen
  18. 1997 – Dario Fo, Italien
  19. 1998 – José Saramago, Portugal
  20. 1999 – Günter Grass, Tyskland
  21. 2001 – V.S. Naipaul, Storbritannien
  22. 2007 – Doris Lessing, Storbritannien
Det var min lista. Om ett år blir det dags att uppdatera den med nya pristagare. Men tills dess. Hur många Nobelpristagare har du hunnit med att läsa?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Ska räkna, knåpa och svara på min blogg snart!

Pepe sa...

Jag ser fram emot att få läsa din lista.

snowflake sa...

Jag har samma projekt sedan ett antal år tillbaka. Ibland är jag mer på, ibland ligger det i träda. Sammanlagt har jag läst 40.
http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/10/06/nobelpristagar-projektet-livslangt/

Lyrans Noblesser sa...

Jag har samma projekt på gång, men har snöat in på att i stället försöka läsa blivande pristagare just nu. Midaqq-gränden av Naguib Mahfouz och Mannen utan öde av Imre Kertész är två favoriter jag gärna vill tipsa om.