lördag 25 september 2010

Bokmässig

Äntligen lördag och äntligen är jag på väg till Göteborg och Bokmässan. Ser fram mot det så otroligt mycket. Nästan för mycket känns det som. Sitter på tåget och har precis fått i mig lite frukost och kaffe vilket har fått mig att piggna till och nästan glömma att jag bara fick fyra timmars sömn i natt.

Något som måste klaras av under resan till Göteborg är min mässplanering. Jag har med mig seminarieprogrammet, men jag vet redan en programpunkt jag ska försöka pricka in. Nämligen seminariet där Nadine Gordimer samtalar med Per Wästberg.

Alain Mabanckou.
Foto: Georges Seguin, 2010
Svenska Dagbladet hade i dag också en väldigt intressant artikel om fyra afrikanska författare. Alla på plats på mässan och minst två ska jag försöka träffa eller i alla fall köpa deras böcker.

Författare nummer ett och kommer från Zimbabwe. Hon heter Petina Gappah och föddes 1971. Såg precis att hon ska vara med i ett seminarium klockan tio, som jag tyvärr missar.

Nästa författare heter Alain Mabanckou, han är 44 och kommer från Kongo-Brazzaville. Hans bok Ett piggsvins memoarer har precis kommit ut på svenska.

Förhoppningsvis hinner jag också träffa mina kollegor Gunilla, Eva och Johan som är på plats för Skånska Dagbladets räkning. Deras bokmässeblogg hittar du här.

Dagens citat: "I natt smidde jag tusen planer, men i morse gjorde jag som vanligt." (Konfucius)

Inga kommentarer: