tisdag 4 januari 2011

Minnesproblematik

Till skillnad från många av mina medbloggare så har jag inte varit lika duktig på att skriva ner exakt vilka böcker jag har läst under året. Därför har jag gjort ett försök att återskapa en sådan lista ur minnet. Inte ett helt enkelt företag.

Visserligen har jag koll på vilka jag har recenserat under året, både för Skånskan och för bloggen, men det är en bara en bråkdel av alla böcker. Ett problem jag stötte på är att jag stundtals blandar ihop om jag läst en viss bok eller bara skrivit om den här på bloggen.

Runt 35 titlar har jag i alla fall lyckats plita ner så här i efterhand. Men listan publiceras med en kraftig brasklapp att jag med största sannolikhet har glömt en del. Min gissning är nog att jag har läst närmre 50 böcker under året.

Här kommer min läslista 2010 i alla fall (nedskriven utan någon speciell ordning): 
  1. Jorden de ärvde av Björn af Kleen 
  2. I skuggan av tronen: en biografi över Per Brahe d.ä av Bo Eriksson 
  3. De ska ju ändå dö: Tio år i svensk underrättelsetjänst av Gunnar Ekberg 
  4. Messerschmittsakademin av Hans Olov Ohlson 
  5. Middlesex av Jeffrey Eugenides 
  6. Hundarna av Ola Nilsson 
  7. Lazarusprojektet av Aleksandar Hemon
  8. En kamp för frihet: Aung San Suu Kyi av Jesper Bengtsson
  9. Kokain av Lasse Wierup och Erik de la Reguera 
  10. Queen Victoria; Demon Hunter av A.E Moorat 
  11. Sense and Sensibility av Jane Austen 
  12. Invisible av Paul Auster 
  13. Rosens namn av Umberto Eco 
  14. Udda verklighet av Nene Ormes 
  15. Wolf Hall av Hilary Mantel 
  16. Tempelbranden av Catharina Ingelman Sundberg 
  17. Nocturner av Kazuo Ishiguro 
  18. Bock i örtagård av Fritiof Nilsson Piraten 
  19. De där somrarna av Robert Kangas 
  20. The Magician's Apprentice av Trudi Canavan 
  21. The Magicians Guild av Trudi Canavan 
  22. The Novice av Trudi Canavan 
  23. The High Lord av Trudi Canavan 
  24. Dune av Frank Herbert 
  25. Dune Messiah av Frank Herbert
  26. Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist 
  27. To Kill a Mockingbird av Harper Lee 
  28. Never let me go av Kazuo Ishiguro 
  29. Möss och människor av John Steinbeck 
  30. Människohamn av John Ajvide Lindqvist 
  31. Animal Farm av George Orwell 
  32. Never Have Your Dog Stuffed; and Other Things I've Learnt av Alan Alda 
  33. Vredens änglar av Joyce Carol Oates 
  34. Sagan om den okända ön av José Saramago
  35. The Portable Dorothy Parker av Dorothy Parker
Så därför kommer jag nu med ett litet senkommet nyårslöfte för år 2011. Jag lovar att bli bättre på att skriva ner exakt vilka böcker jag läst under året. Om inte annat så för min egen skull.

Dagens citat: "I might repeat to myself, slowly and soothingly, a list of quotations beautiful from minds profound; if I can remember any of the damn things." (Dorothy Parker)

Inga kommentarer: