fredag 9 december 2011

Lucka 9: Bröderna Lejonhjärta

"Men då sa Jonatan, att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt."


Ingen julkalender blir komplett utan Astrid Lindgren och bakom den nionde luckan hittar vi Bröderna Lejonhjärta. Boken, som kom 1973, är en av mina favoriter i Astrids samlade bibliografi, egentligen bara slagen av Mio min Mio.

Däremot är filmatiseringen av Bröderna Lejonhjärta min favorit bland alla adaptioner av Astrid Lindgrens verk. Det är också en film som, precis som boken, funnits med under hela min uppväxt. Jag kan inte säga när jag först såg den.

Något jag däremot kan minnas är scenerna som skrämde mig när jag var liten och såg filmen. Till exempel precis början när lägenheten brinner och Jonatan räddar Skorpan, men dör själv. Eller scenen där Mattias, spelad av Allan Edwall, dödas av en pil.

Inga kommentarer: