söndag 18 december 2011

Lucka 18: Sherlock Holmes

"In the year 1878 I took my degree of Doctor of Medicine of the University of London, and proceeded to Netley to go through the course prescribed for surgeons in the army."


Det är världslitteraturens mest kända detektiv som dyker upp när lucka 18 öppnas. Just böckerna om Sherlock Holmes plöjde jag under en semesterresa när jag var 14, sedan dess har jag faktiskt inte läst dem och personligen har jag aldrig riktigt fastnat för Doyles deckarhjälte. Även om han onekligen är en mycket fascinerande karaktär.

Min främsta kontakt med Holmes har varit film och television. Där har ju självklart kvaliteten på adaptionerna varierat kraftigt genom åren. Fast min favorit dök upp på tv för ungefär ett år sedan. Självklart pratar jag om tv-miniserien med Benedict Cumberbatch som Holmes och Martin Freeman som Watson.

En nyskapande och spännande tolkning samt en välbehövlig modernisering av själva sättet att berätta historien om Holmes. Det här med att placera en karaktär i en annan tid än den man är van att se honom/henne är vanskligt. Det kan gå på röven och bara bli uselt eller så funkar det över förväntan. Vilket Sherlock från 2010 gör. Dessutom lyfts hela serien ytterligare av just Cumberbatchs och Freemans rolltolkningar av Holmes respektive Watson. 

Inga kommentarer: