fredag 2 december 2011

Lucka 2: Nosferatu

"Left Munich at 8:35 P.M., on 1st May, arriving at Vienna early next morning; should have arrived at 6:46, but train was an hour late."



Jag håller mig kvar vid en brittisk författare, men hoppar till en helt annan genre, nämligen skräck. Bakom lucka nummer två döljer sig en av de bästa filmatiseringarna någonsin av Bram Stokers klassiska skräckroman Dracula. Självklart pratar jag om F.W. Murnaus oauktoriserade adaption från 1922, med den oefterhärmlige Max Schreck i huvudrollen som greve Orlok.

"Greve Orlok? Dracula heter han ju"tänker ni säkert nu. Nu var det så här att F.W. Murnau döpte huvudpersonen till Orlok och ersatte ordet vampyr med Nosferatu, eftersom han aldrig fick köpa filmrättigheterna från Bram Stokers änka Florence, som efter filmens premiär stämde filmbolaget. Änkan, och Stokers dödsbo, fick rätt och domstolen bestämde att alla kopior av filmen skulle förstöras. Dock överlevde några piratkopior, som sedan spreds över världen.

Numera har upphovsrätten till filmen gått ut, vilket gör att om du är sugen kan du se hela på Youtube. Gillar du Dracula alternativt filmhistoria så rekommenderar jag verkligen att du tar en titt.

Nosferatu i sig har gett upphov till ytterligare filmer, bland annat gjorde Werner Herzog en remake 1979 och år 2000 kom den amerikanska filmen Shadow of the Vampire, som berättar den "sanna" historien bakom Murnaus Nosferatu. Båda dessa är väl värda att se.

Därför bjuder jag på trailern till Shadow of the Vampire med John Malkovich som F.W. Murnau och Willem Dafoe som Max Schreck/Nosferatu.

Inga kommentarer: