onsdag 21 december 2011

Lucka 21: Orlando

"He – for there could be not doubt of his sex, though the fashion of the time did something to disguise it – was in the act of slicing at the head of a Moor which swung from the rafters."



När lucka 21 öppnas hittar en av två anledningar till att Virginia Woolf borde ha fått Nobelpriset i litteratur. Nämligen Orlando: A Biography från 1928, hennes kanske mest kända och signifikanta verk. Orlando är en halvbiografisk roman, till viss del baserad på författaren och tillika Virginias älskarinna Vita Sackville-Wests liv. 1992 blev boken film med Tilda Swinton i huvudrollen.

Huvudkaraktären Orlando är en ung man i det elisabetanska England, som en dag bestämmer sig för att inte bli gammal. Under en kort tid är han även drottning Elizabeths älskare. Efter att ha levt en mycket lång tid faller han en dag i sömn. För att sedan vakna upp som kvinna. Och fortsätta framleva sina dagar i 1700-, 1800- och 1900-talets Storbritannien.

Mitt problem märker jag är att det var så länge sedan jag läste boken och såg filmen att jag knappt minns något av dem, förutom att hur bra det var. Nu köpte jag ju boken till mig själv i julklapp, så det får nog bli omläsning på den i mellandagarna. Och omtittning på filmen såklart!

Just det! Den andra anledning till att Virginia Woolf borde fått Nobelpriset är självklart Mrs. Dalloway.

Inga kommentarer: