tisdag 6 december 2011

Lucka 6: Jorden runt på 80 dagar

"Mr. Phileas Fogg lived, in 1872, at No. 7, Saville Row, Burlington Gardens, the house in which Sheridan died in 1814."


Det är en stjärnspäckad matinéfilm som dyker upp när lucka nummer sex öppnas, för där hittar vi filmatiseringen av Jules Vernes Jorden runt på 80 dagar från 1956. Jag kan ärligt talat inte säga om jag såg filmen före jag läste boken eller tvärtom. Däremot är både bok och film en kär klassiker från barndomen. Jag har till och med ett brädspel som är baserat på boken, som jag fortfarande spelar med stor behållning.

Nu håller kanske inte filmen världens högsta klass, men det gör inget. För det är förbannat bra underhållning och det är kul att se att Michael Todd fått med så många stjärnor från Hollywoods guldålder. Till exempel David Niven, Marlene Dietrich, Frank Sinatra, Shirley MacLaine, sir John Gielgud och Buster Keaton, bara för att nämna några få.

Och skulle någon vara sugen på att se hela så hittar ni den här.

Inga kommentarer: