måndag 19 december 2011

Lucka 19: Harry Potter

"Mr and Mrs Dursley, of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much."



Lucka 19 har öppnats och bakom den finns en väldigt speciell pojke, men som från början inte vet hur speciell han är. Precis som med böckerna har filmerna om Harry Potter blivit bättre och bättre. Fast även om serien består av sju böcker och åtta filmer, så kan historien om Harry Potter och hans vänner i slutändan ses som en bok och en film, ovan representerade av den första meningen i den första boken samt trailern till den sista filmen.

Både böckerna och filmerna om Harry Potter är så pass välkända att jag knappast behöver berätta särskilt mycket om dessa. Istället tänkte jag dela med mig av ett läsminne kopplat till just Harry Potter and the Order of the Phoenix.

Jag beställde den från en nätbokhandel som fort den kom ut i England och fick vänta ganska många veckor innan den levererades. När den slutligen kom var det sommaren 2003 och jag befann mig mitt i en intensiv omtentaperiod. Det vill säga jag pluggade runt tio till tolv timmar om dagen för att klara några tentor. Då kom den!

Glad i hågen sprang jag i väg till posten och hämtade mitt paket. Fast besluten att inte börja läsa förrän dagens pluggande var överstökat, som ett slags belöning. Jag hann knappt komma hem förrän jag låg i soffan och läste. Runt tolv timmar senare hade jag läst ut den femte Harry Potter-boken. Jag pausade endast för att laga mat. Så fast var och är jag i J.K. Rowlings magiska universum.

Det var en liten anekdot om mitt förhållande till berättelsen om Harry Potter. Förutom filmerna har Rowlings böcker även gett upphov till ett stort antal parodier. En favorit är Potter Puppet Pals. Här nedan kan du ta dig en titt på just den speciella företeelse.

Inga kommentarer: