fredag 23 december 2011

Lucka 23: Frankenstein

"I am by birth a Genevese, and my family is one of the most distinguished of that republic."


Näst sista luckan har öppnat och har finns ytterligare ett monster, dock inte lika sofistikerat som vampyren. Dessutom hittar vi här kalenderns första och sista parodi. Jag menar förstås Mary Shelleys klassiska, gotiska skräckroman Frankenstein; or the Modern Prometheus och Mel Brooks roliga parodi på denna Young Frankenstein med bland annat Gene Wilder, Madeline Kahn och Marty Feldman i rollerna.

Själva romanen skrevs 1816 när den då 18-åriga Mary tillbringade sommaren tillsammans med sin älskare (och senare make) poeten Percy Bysshe Shelley och dennes vän Lord Byron vid Genevesjön. För att underhålla varandra på kvällarna skulle varje person i sällskapet skriva en berättelse och sedan läsa upp den för de övriga. Mary började då skriva Frankenstein, först tänkt som en novell, sedermera omarbetad till roman.

Självklart har boken legat till grund för ett otal filmer. De flesta glömmer man bort så fort eftertexterna rullar förbi. En av de som stannar kvar hos en är dock Brooks parodi från 1974 och en anledning till att jag har valt just den är att den är nog den första kontakten jag fick med Mary Shelleys romanfigur.

Mel Brooks sätter fokus på sonsonen till det ursprungliga monstrets skapare, en man som förtvivlat försöker undkomma sin ökände farfars rykte. I så hög grad att han till och med kallar sig Fronkonsteen, vilket föranleder en av filmens roligaste om hur just namnet Igor uttalas. Tyvärr kunde jag inte hitta den på Youtube. Därför bjuder jag på denna istället.

Inga kommentarer: