lördag 3 december 2011

Lucka 3: Förnuft och känsla

"The family of Dashwood had been long settled in Sussex."


Sommaren 2010 utmanades jag att läsa Jane Austen och tog mig då an just Förnuft och känsla. Min slutsats av hela det läsprojektet blev att jag är inte är särskilt förtjust i Jane Austen och hennes böcker. Därmed kan det tyckas märkligt att det bakom lucka tre i min kalender gömmer sig en filmatisering av denna klassiska roman.

Helt enkelt för att Ang Lees Förnuft och känsla från 1995 är en väldigt bra film med väldigt bra skådespelare. Främst då på grund av huvudrollsinnehavarna Emma Thompson, som Elinor, och Kate Winslet, som Marianne. En film jag rekommenderar varmt, även till personer som i kanske inte är överdrivet förtjusta i Jane Austens berättelser i övrigt.

Inga kommentarer: