fredag 18 mars 2011

Nytt lästips

Flera tidningar har i dag publicerat recensioner av Indignation, Philip Roths senaste roman på svenska. Boken kom dock på engelska redan 2008, men det är en petitess i sammanhanget.

Philip Roth är en av mina absoluta favoritförfattare, om det nu var någon som hade missat det, och jag tar tacksamt emot tipset om Indignation, en roman som inte har gett utslag på min radar. Förrän nu vill säga.

Fast redan nu har två Philip Roth-romaner som ligger och väntar på mig här hemma. Dels den kontroversiella Portnoy's Complaint, som blev författarens genombrott, dels Nemesis, som är Philip Roths allra senaste bok (publicerad 2010).

Om nu Philip Roth någonsin får Nobelpriset (vilket jag hoppas) så ska det bli intressant att se reaktionerna. Särskilt med tanke på vad som kräktes ut mot Mario Vargas Llosa, mycket av skribenter som inte ens hade läst honom.

Inga kommentarer: