fredag 4 mars 2011

Läsleda och läslust

Mars månad började på precis samma sätt som alla månader. Med en läsleda utan dess like. Inte så mycket att att jag inte har lust att läsa, utan en känsla av att jag inte riktigt vet vad jag är sugen på att läsa.
Därför känner jag att jag kan skatta mig lycklig som har förmånen att frilansa som bokrecensent. För nu har de första uppdragen för året börjat droppa in.

I dag läste jag till exempel danska Christina Hesselholdts senaste bok, novellsamlingen Camilla and the Horse, som ska vara recenserad till den tionde.
Knappt hade jag avslutat läsningen av den så fick jag ett mejl från kulturredaktörenSkånskan. Ett mejl som informerade mig om att nästa recensionsbok låg och väntade på att jag skulle hämta det. Boken, som jag ska hämta senare i dag, är Priset man betalar av den amerikanska författaren Lionel Shriver.

Självklart kommer jag att meddela när recensionerna är skrivna och publicerade.

Dagens citat: "Some books are to be tasted, others to be swallowed, and some few to be chewed and digested." (Francis Bacon)

"How many a man has dated a new era in his life from the reading of a book." (Henry David Thoreau)

"Reading is going toward something that is about to be, and no one yet knows what it will be." (Italo Calvino)

Inga kommentarer: