söndag 20 mars 2011

Indirekt litteraturhelg

Egentligen hade jag tänkt ägna merparten av helgen åt att läsa ut Lionel Shrivers Priset man betalar, men det blev det inte mycket av. När det gäller just den boken så står jag fortfarande och stampar på stället där jag avslutade i fredags.

Istället blev det en helg som indirekt gick i litteraturens tecken. I lördags umgicks jag med min underbara vän Bladskan. Vi fikade, lagade middag och drack vin. Och inte att förglömma tjattrade om allt mellan himmel och jord. Tanken var att kvällens höjdpunkt skulle bestå av att vi tittade på den svenska filmen Skenbart och dricka skumpa, som en liten hyllning till Lena Nyman.

Tyvärr fick vi inte tag på just den filmen, utan istället köpte jag alla fyra säsonger av den klassiska tv-serien Jeeves and Wooster, med Stephen Fry och Hugh Laurie i huvudrollerna. Serien bygger såklart på P.G Wodehouses Jeeves-romaner. Tv-serien är fantastiskt rolig och underbar, inte minst för den otroliga art deco-vinjetten som inleder varje program.


Albert Camus (1913-1960)
Söndagen bjöd också på en del litterära referenser. Gick på bio och såg den franska feelgood-filmen Mina eftermiddagar med Margueritte. Och i den förekommer det en del referenser till olika författare, främst då Albert Camus.

Hans två mest kända verk är Pesten och Främlingen. Just Pesten finns i min bokhylla. Det var nog sju år sedan jag köpte den, men har tyvärr inte läst den än. Fast någon gång lär väl även läsandet av den inträffa.

Dagens citat: "When a war breaks out, people say: "It's too stupid; it can't last long." But though the war may well be "too stupid," that doesn't prevent its lasting. Stupidity has a knack of getting its way; as we should see if we were not always so much wrapped up in ourselves." (Ur Pesten av Albert Camus.)

Bertie Wooster: You bloody well are informed, Jeeves! Do you know everything?
Jeeves: [hesitates] I really don't know, sir.

"A serious and good philosophical work could be written consisting entirely of jokes." (Ludwig Wittgenstein)

Inga kommentarer: