söndag 6 mars 2011

Vad hände med biografierna?

Sedan jag började skriva den här bloggen har det mest handlat om skönlitteratur, mycket beroende på att det är ju mest sådan som jag har läst. Men jag gillar ju att läsa så mycket mer. Främst då böcker om historia och biografier.

Förra året till exempel blev det bara av att jag läste Alan Aldas memoarer och en biografi Per Brahe den äldre. Därför tänkte jag nog försöka läsa lite mer av den varan. Inte för att jag tänker göra ett projekt av det, mer försöka arbeta in fakta och biografier i min läslista.

Vilket gör att jag har några funderingar. Brukar du läsa mycket biografier och fakta? Vilka är din favoriter? Någon biografi, memoar eller historisk fakta som du gärna vill tipsa om?

Dagens citat: "To be ignorant of the lives of the most celebrated men of antiquity is to continue in a state of childhood all our days." (Plutarchos)

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Min riktiga bokkärlek ligger i genren historia, biografier och memoarer, helst svenskt 1500-1900-tal. Per Brahe var bra men en av förra årets höjdare var Årstafrun, nyutgåvan och omarbetningen av hennes dagbok. Förra året läste jag också Drottningen som sa nej om Maria Eleonora och Vasadöttrar. Bägge gav djupgående porträtt fick fram tidigare okända fakta.

Pepe sa...

Hej
Tack för tipsen!
Jag föredrar också att läsa om perioden 1500-1900. Förutom Sverige läser jag gärna även om England/Storbritannien.
Jag hoppades ju på att biografin om Maria Eleonora skulle vinna Augustpriset.
http://bibliopepe.blogspot.com/2011/03/vad-hande-med-biografierna.html