lördag 12 mars 2011

Nostalgitripp tillbaks till barndomen

På lördagseftermiddagen när jag var och handlade stod jag och tittade i tidskrifts- och serietidningshyllan, medan jag väntade på att det skulle bli min tur i kassan (Ica-butiken där jag brukar handla har kölappssystem).

Första nostalgitrippen kom när jag snabbt kollade genom senaste numret av Bamse. Men den andra och huvudsakliga trippen var när jag av en händelse fick syn på Pixiböckerna och titel Fyra lejon äter middag.

En bok som var en av mina absoluta favoriter när jag var liten. Minns inte om vi ägde den själva eller om jag kommer ihåg den från dagis. Oavsett så var det ett kärt återseende.

Och ja, lejonpappan avslutar middagen med att röka sin pipa. Visserligen har jag rökt lite från och till, men jag tror knappast det berodde på boken Fyra lejon äter middag. Men visst är lejonen söta när de äter sina persikor.

1 kommentar:

mads sa...

Åh! Den var totalt sönderläst hemma hos oss! Jag minns när lejonpappan blev grinig och röt, det var lite otäckt. Men man var ju tvungen att läsa färdigt.

Under flera år efteråt kunde man stöta på bitar av pixiboken i pusselskåpet.