torsdag 17 mars 2011

Novelläsandet fortsätter

Mars har inte direkt varit novellens månad. En samling har det blivit än så länge i mars och en i månaden är ju min målsättning. Men jag har upptäckt att jag saknar novelläsandet lite.

Nästa novellsamling på listan är en som jag införskaffade i april förra året. Nämligen Dear Husband av Joyce Carol Oates, en av mina absoluta favoritförfattare. Tyvärr har jag inte läst något av henne på länge, det blev ju aldrig av att jag tog mig an My Sister, My Love i höstas som jag hade planerat.

Därför passar jag på att slå två flugor i en smäll. Läsa en ny novellsamling samt återuppta bekantskapen med Joyce Carol Oates.

Apropå noveller så hittade jag det här inlägget på bloggen. Det är skrivet i juni och handlar om noveller i allmänhet och fyra favoritnovellförfattare i synnerhet. Och rekommendationen att läsa Guy de Maupassant håller fortfarande, bör kanske följa mitt eget råd också, det var ju ett tag sedan jag läste Fettpärlan.

Dagens citat: "At first no one spoke. Boule de Suif dared not even raise her eyes. She felt at once indignant with her neighbors, and humiliated at having yielded to the Prussian into whose arms they had so hypocritically cast her." (Ur Fettpärlan av Guy de Maupassant)

"I started out very quiet and I beat Mr. Turgenev. Then I trained hard and I beat Mr. de Maupassant. I’ve fought two draws with Mr. Stendhal, and I think I had an edge in the last one. But nobody’s going to get me in any ring with Mr. Tolstoy unless I’m crazy or I keep getting better." (Ernest Hemingway)

"Prose — it might be speculated — is discourse; poetry ellipsis. Prose is spoken aloud; poetry overheard. The one is presumably articulate and social, a shared language, the voice of "communication"; the other is private, allusive, teasing, sly, idiosyncratic as the spider’s delicate web, a kind of witchcraft unfathomable to ordinary minds." (Joyce Carol Oates)

1 kommentar:

Anna-Mi sa...

Jag är med i en och samma litteraturcirkel sedan 1991 (mayday, mayday, det var inte så här jag tänkte mig Livet)och vi har några regler:relativt nyutkommen litteratur, dvs skönlitteratur som går att få tag på i pocket eller ha hunnit bli lånbara på bibblan, vid absolut hjärntorka när det gäller idéer vad att läsa till nästa gång (vi turas om att välja efter Den Heliga Turordningslistan) får man tillgripa nödläsningen En Klassiker. Som sista regel har vi att titel av Joyce Carol Oates får enbart väljas vart femte år... Annars skulle vi hemfalla åt Oates-orgier...