lördag 26 mars 2011

Recension: D-dagen av Anthony Beevor

Anthony Beevor har lagt ner ett imponerande arbete på sin bok D-dagen. Den är extremt detaljerad och går stundtals ner på en nivå där jag som läsare får följa individuella soldaters umbäranden under invasionen Normandie.

Tyvärr blir det nästan övermäktigt och det krävdes en kraftansträngning att läsa färdigt boken. Trots boken inte är skriven på något särskilt svårt språk, utan det märks att Beevor har ansträngt sig för att hålla prosan stringent och lättförståelig.

Det jag faller på är denna kompakta massa av detaljer, personer och fakta som bara väller ut från sidorna. Stundtals slår det nästan runt i huvudet och det blir svårt att hålla isär alla generaler, överstar och majorer som omtalas.

Fast mycket beror på att mitt historieintresse först och främst är inriktat på tidsperioden 1500 till 1900, därefter medeltiden och sedan antiken. Världskrigen hamnar lite längre ner i intresselistan och då med WWI före WWII.

Dessutom är jag inte heller särskilt intresserad av ingående beskrivningar av fältslag, taktik och försörjningslinjers upprätthållande. Så slutsatsen torde vara att jag inte borde läst Anthony Beevors D-dagen överhuvudtaget.

Varför gjorde jag det då? Mest för att jag tänkte ge Anthony Beevor en chans, särskilt sedan jag ratade hans Berlin – slutstriden 1945 av den enkla anledningen att jag orkade verkligen inte vada genom den flod av fakta som sköljde över mig.

Foto: Robert F. Sargent
Den här gången kom jag visserligen genom hela boken, även om det var nära att jag gav upp några gånger. Så det lär nog bli sista gången jag tar mig an Beevors böcker.

Fast jag kan verkligen förstå varför Anthony Beevor är så populär bland alla inbitna WWII-fantaster. Han serverar verkligen ett dignade smörgåsbord av information för alla som intresserade krigshistoria på det mer detaljerade planet.

Trots mitt ytliga intresse av bokens ämne och omfång vill jag bara än en gång poängtera att jag är riktigt imponerad av det arbete Anthony Beevor har lagt ner för att boken överhuvudtaget har kunnat bli till. För det är han värd en stor eloge.

Dagens citat: "Soldiers, Sailors and Airmen of the Allied Expeditionary Force! You are about to embark upon the Great Crusade, toward which we have striven these many months. The eyes of the world are upon you. The hopes and prayers of liberty-loving people everywhere march with you." (Dwight D. Eisenhower, allierad överbefälhavare under invasionen av Normandie i sitt tal till trupperna på dagen D.)

Inga kommentarer: