tisdag 12 april 2011

Störande jämförelser

Har nu även börjat läsa De hemlösa av Yiyun Li. Hunnit med första kapitlet, men den har fångat mig. Trots att jag inte vill läsa för mycket om en bok innan jag recenserar den, så kollade jag ändå in vad Yiyun Lis svenska förlag Norstedts har att skriva om boken och författaren.

Det första som fångar mitt öga är att förlaget har skrivit att Yiyun Lis debut av många har jämförts med Nam Les novellsamling Båten. En bok jag för övrigt älskade. Den första tanken som slår mig är varför den jämförelsen görs.

Den kanske är helt logisk när jag väl läst ut De hemlösa. Fast för tillfället känns det som om den görs bara för att det rör sig om två unga författare med asiatiska rötter, som har skolats i USA. Men där upphör likheterna anser jag.

Nam Le är sex år yngre, än Yiyun Li. Han är man, född i Sydvietnam och uppvuxen i Australien. Yiyun Li har sina rötter i Kina, född under Maos stora kulturrevolution och emigrerade till USA först i vuxen ålder.

Jag retar mig lite på sådana svepande jämförelser. För de känns så ytliga och de visar dessutom upp en tendens vi har i västvärlden att klumpa ihop människor bara för att de råkar vara från samma världsdel på ett sätt vi aldrig skulle göra om det hade rört sig om en spanjor och slovak istället.

Fast nu passar jag på att brasklappa. Jag har inte läst ut De hemlösa än, så det kan ju vara så att jämförelsen är korrekt och fullkomligt logisk. Men jag kan inte komma ifrån att just nu känns det som att den görs för att Nam Le och Yiyun Li båda råkar ha sitt ursprung i asiatiska länder.

Inga kommentarer: