fredag 8 april 2011

Tusan, är det redan fredag?

Och jag har inte skrivit ett enda blogginlägg sedan i måndags kväll. Fy på mig! Fast den här veckan har verkligen runnit iväg, därför blir det lite mer av en lässtatusuppdatering i detta inlägg.

Att läsa tre böcker samtidigt är
inte det enklaste.
Håller för tillfället på att parallelläsa tre böcker, vilket inte var tanken, men ibland blir det bara så. Sanningen är dock den att jag mest har koncentrerat mig på Äta djur av Jonathan Safran Foer. Dels för att den är för tillfället den mest intressanta, dels för att min deadline för recensionen av just den närmar sig med stormsteg.

Graham Greene och Yukio Mishima har placerats i väntrummet, men en liten bit av både England Made Me och Den gyllene paviljongens tempel har hunnits med. Och än så länge är jag positivt inställd till båda.

Dessutom ligger ytterligare en recensionsbok i läshögen, en bok som jag fick i går. Den heter De hemlösa och är den kinesisk-amerikanska författaren Yiyun Lis debutroman, en prisbelönt sådan. Så det ska bli mycket intressant att få läsa den.

Yiyun Li föddes 1972 och är uppväxt i Beijing, men har sedan 1996 bott i USA. De hemlösa utspelas i en kinesisk provinshuvudstad. Året är 1979 och kvinnan Gu Shan ska till att avrättas för kontrarevolutionära aktiviteter. Min nyfikenhet är minst sagt väckt. Ett plus för det mycket snygga omslaget på den svenska utgåvan.

Inga kommentarer: