söndag 17 april 2011

Att ha koll och hålla koll på framtiden

Att vara bokbloggare innebär inte bara att läsa böcker och skriva om dem. Jag försöker även hålla mig á jour med vad som pågår inom bokvärlden, även om det i grunden är relativt omöjligt att ha koll på allt och alla.

En sida jag brukar kika in på då och då är den amerikanska nättidningen The Huffington Posts boksajt Huffpost Books. Där brukar man kunna hitta snabb och intressant info om vad som händer inom bokvärlden i USA.

Till exempel denna lista med elva kommande böcker som HuffPost Books tycker vi borde känna till och hålla utkik efter. Framförallt är det en roman som fångar mitt öga. Den amerikanske författaren Mat Johnsons senaste bok Pym.

Mat Johnson har låtit sig inspireras av Edgar Allan Poes enda kompletta roman The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket när han skrev Pym. Läste den korta sammanfattningen av romanen på Wikipedia och kände att jag fastnade, så det verkar mycket lovande. Pym hamnar utan att tveka på önskelistan inför framtiden.

Dagens citat: "During the whole of a dull, dark, and soundless day in the autumn of the year, when the clouds hung oppressively low in the heavens, I had been passing alone, on horseback, through a singularly dreary tract of country, and at length found myself, as the shades of the evening drew on, within view of the melancholy House of Usher." (Novellen The Fall of the House of Usher av Edgar Allan Poe.)

"Villains!" I shrieked, "dissemble no more! I admit the deed! — tear up the planks! — here, here! — it is the beating of his hideous heart!" (The Tell-tale Heart)

Inga kommentarer: