måndag 11 april 2011

See no reviews, hear no interviews

I fredags blev jag så färdig med läsningen av Jonathan Safran Foers Äta djur. Sedan har den fått ligga och växa till sig i skallen under hela helgen, så att jag nu på måndagsförmiddagen kunde sätta i gång och skriva recensionen.

Något som gick så bra att när jag hade nått 1 000 tecken bestämde jag mig för att pausa, för det gick för bra. Plus att jag då hade skrivit i princip hälften av recensionen, men bara klarat av en tredjedel av mina resonemang. Så jag känner att jag behövde dra i handbromsen lite.

Jonathan Safran Foer var dessutom gäst i Babel på SVT förra veckan, där han självklart pratade om Äta djur. En intervju jag gärna hade sett, men medvetet missade.

Varför då? Det hör självklart ihop med att jag ska recensera hans bok. För personligen är jag inte förtjust att läsa och höra intervjuer med författare inför det att jag ska recensera deras böcker. Dessutom läser jag inte andras recensioner av samma bok. I alla fall inte förrän jag är färdig med min egen.

Främst är det för att jag vill hålla ordning på mina egna tankar kring verket i fråga. Dessutom när det gäller andras recensioner så är det lite för självkänslans skull. För läser jag dem så vet jag att jag automatiskt kommer att jämföra med min egen. En jämförelse som i min hjärna inte alltid faller ut till min fördel.

Men, så fort jag har skrivit recensionen av Äta djur ska jag se Babels intervju med Jonathan Safran Foer och även läsa alternativt se alla andra intervjuer med honom samt läsa alla recensioner av boken jag kan komma över.

Inga kommentarer: