söndag 3 april 2011

Nostalgitripp Reloaded

Lördagseftermiddagen bjöd på ytterligare en rejäl nostalgitripp när jag var på Ica i Hörby tillsammans med min bäste vän Micke och handlade lite smått och gott tilltugg till kvällens begivenheter. För precis när vi skulle betala fick jag ett infall och sprang bort till hyllan med Pixiböcker.

Tog snabbt tre stycken som fick bli en spontanpresent åt Mickes nio månader gamla dotter Pernilla. Min tanke är ju att på så sätt snabbt indoktrinera henne som bokfantast, bibliofil eller boknörd, kalla det vad ni vill. Och gåvan mottogs med glädje, plus att jag fick en liten gåva tillbaka. Ett stort och soligt, men viktigast av allt, igenkännande leende när hon såg mig.

Vilka böcker blev det då? Den första var sagan om Guldlock och de tre björnarna. Väldigt roligt illustrerad där Guldlock var en knubbig och busig liten flicka med glimten i ögat. 

Bok nummer två heter Monster på dagis och handlar om flickan Sandra som går på ett dagis där man inte får busa, så då smiter hon iväg till monstrens dagis där hon få busa och leka vilda lekar så mycket hon vill.

Den tredje boken blev en riktig klassiker, nämligen Födelsedagspresenten av Jan Lööf. Ni vet sagan om kungen som får en drake, som kan vakta slottet.

Pernilla hade väldigt kul med sina nya böcker och de roade föräldrarna minst lika mycket också. Även om hon var lite för sprallig för att ha tålamod att sitta still medan mamma läste Guldlock och de tre björnarna.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Pixi! Bra tänkt av dig, och jag ska kolla nästa gång jag handlar efter Guldlock. :-)

Fullbokhylla sa...

Bästa presenten!