onsdag 18 juli 2012

Längtan till hösten

Jeffrey Eugenides
Märkligt! Jag har inte ens hunnit påbörja min semester förrän jag längtar till hösten. Fast min längtan rör det faktum att jag förra veckan lämnade in min önskelista på recensionsböcker till min redaktör på Skånska Dagbladet.

Överst på den står två böcker jag ser fram emot så mycket att det nästan värker lite i kroppen. Den ena är första boken i Jonas Gardells nya trilogi Torka aldrig tårar utan handskar och jag hoppas självklart få recensera hela trilogin. Den andra är Jeffrey Eugenides roman En kärlekshandling.

Jeffrey Eugenides är en stor favorit bland samtida amerikanska författare. Hans texter har förtrollat mig ända sedan jag läste hans magnum opus Middlesex, som är en bok alla borde läsa. I min mening handlar det om ren allmänbildning.

Därför håller jag just nu på att läsa hans första roman The Virgin Suicides. Återkommer med recension av den så fort jag läst färdigt. Tills dess bjuder jag på trailern till Sofia Coppolafilmatisering av just den boken.

Inga kommentarer: