torsdag 5 juli 2012

Dags att stilla min nyfikenhet

En av mina favoritfilmer är AnthonyMinghellas The English Patient med Ralph Fiennes, Kristin ScottThomas och Juliette Binoche i de största rollerna. Märkligt då att jag aldrig har läst romanen den bygger på. Skriven av den kanadenisk-lankesiska författaren Michael Ondaatje. Boken publicerades 1992 och vann Bookerpriset samma år. Fast nu ska jag bättra mig och se om jag kommer att gilla romanen lika mycket som filmen.



En annan författare jag har varit nyfiken på under en mycket lång tid är Thomas Pynchon. Ända sedan han parodierades i The Simpsons faktiskt. Det ledde till att jag läste på om författaren, som anses vara en ständig amerikansk Nobelpriskandidat. Pynchon är också känd för att vara extremt tillbakadragen. Det finns ytterst få kända fotografier av honom och det är inte ens känt var han bor. Trots min nyfikenhet har jag ännu inte läst honom, men det tänkte jag rätta till genom att läsa hans kortroman The Crying of Lot 49 från 1966.

Inga kommentarer: