lördag 28 juli 2012

Dags för lite läsning på svenska

Upptäckte att av de senaste tio böckerna jag har läst har åtta lästs på engelska. I grunden inget fel med det, jag föredrar att läsa böcker som har engelska som originalspråk på just engelska. Däremot har jag längtat lite efter att få läsa på svenska.

Så därför tar jag dessutom tillfället i akt att bekanta mig med en ny författare. För Jonas Karlssons första novellsamling Det andra målet fick ta ett kliv upp på läslistan förbi Michael Ondaatjes The English Patient. Har redan läst första novellen och det verkar lovande.

För övrigt fick jag goda nyheter inför hösten. På mitt nattduksbord ligger nu en efterlängtad recensionsbok som jag ska ta tag i så fort jag kommer hem från min Norrlandsresa. Jag pratar förstås om Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken.

Inga kommentarer: