fredag 26 mars 2010

Vårvärme, I-landsproblem och Murphys lag

Senaste veckan har inspirationen att skriva inlägg på bloggen varit sådär. Men så i dag, antagligen sporrad av att Hörby var varmast i landet, fick jag en otrolig lust att skriva ett nytt inlägg. Både här på BiblioPepe och WikiPepe.

Då krånglar ju såklart mitt bloggverktyg. Typiskt, eller hur?

Men jag kommer osökt in på ämnet inspiration och då inte att skriva, utan inspiration att läsa. För er som läst tidigare inlägg på bloggen vet att jag var otroligt taggad att börja läsa Middlesex av Jeffrey Eugenides.

Det var tio dagar sedan och jag har läst ungefär 200 sidor av boken. Absolut en av de bästa romaner jag någonsin läst, men jag kan för mitt liv och kniv inte motivera mig att sitta ner och bara läsa. Läsa, läsa, läsa tills ögonen ramlar ur sina hålor. Något jag definitivt inte brukar ha något problem med. Snarare är jag känd för att sträckläsa böcker jag får eller köper. Till exempel sträckläste jag The Plot Against America av Philip Roth på en sisådär fyra timmar.

Fast så är det ju alltid. I perioder slukar jag bok efter bok för att sedan komma in i en period när jag kanske läser två sidor ungefär varannan vecka.

Tyvärr har jag lyckats komma in i en sådan period samtidigt som jag läser en av de bästa romaner jag någonsin stoppat näsan i. Oh well! C'est la vie!

Dagens citat: "Anything that can go wrong will go wrong." (Major Edward A. Murphy, Jr.)

"I write fiction and I'm told it's autobiography, I write autobiography and I'm told it's fiction, so since I'm so dim and they're so smart, let them decide what it is or it isn't." (Philip Roth)

Inga kommentarer: