fredag 19 mars 2010

Alla har vi våra "guilty pleasures"...

...så även jag. Inte för att jag tänker lista alla på den här bloggen. Men en litterär "guilty pleasure" tänker jag bjuda på.

När det gäller litterära "guilty pleasures" känner jag en del som älskar Harlekin-romaner. Det är dock inte min. Nej, nej.

Min litterära "guilty pleasure" är istället Star Wars-romaner.

Jag har ju sedan väldigt tidig ålder varit fullkomligt frälst på Star Wars. Jag har tappat räkningen på hur många jag har sett filmerna.

Sådan tur att det då finns så otroligt mycket material utöver filmerna att ta del av. Som Star Wars-romanerna. Där äventyret fortsätter i all oändlighet. Äger ett antal nu och läser dem med jämna mellanrum. Fördelen är att det är en värld som jag redan känner till och därmed inte behöver sätta mig in i.

Därför undrar jag nu vad som är din litterära "guilty pleasure". Är det Star Wars-böcker, Harlekin-romaner eller kanske Wahlströms ungdomsböcker?

Apropå uttrycket "guilty pleasures" undrar jag egentligen vad som är en bra svensk översättning. Skamlig njutning låter lite väl halvbrottsligt. Är det någon som har förslag på ett bra uttryck på svenska?

Kan ju inte skriva om Star Wars utan att bjuda på lite YouTube-klipp.

What if George Lucas restored Singin' in the Rain?


Om Star Wars var svensk


Just what it sounds like


Läs mer här:
Wookiepedia - the Star Wars Wiki
Stormtrooper Effect

Dagens citat: "It's a trap!" (Admiral Ackbar)

"I have a bad feeling about this." (I princip alla karaktärer)

"The Force is strong with this one." (Darth Vader)

"May the Force be with you." (Obi-Wan Kenobi och en massa andra snubbar)

Inga kommentarer: