lördag 13 mars 2010

Om läsning...

Det här blir första inlägget på denna bloggen. Det har tagit lite längre tid att nå hit än vad jag trodde. På denna blogg kommer jag främst att skriva om böcker, läsning och debatt kring dessa ämnen. Även om det säkert någon gång kommer att sväva ut och handla om helt andra ämnen också. Allt beror på humör.

Vad är jag för slags läsare då?

Jag vet inte! Är det svar jag till en början vill skriva. Men det vore alldeles för enkelt. Jag läser det mesta helt enkelt. Skönlitteratur, poesi, dramatik till biografier, populärhistoriska verk och politiska debattböcker.

För tillfället läser jag följande böcker:
  • Motherless Brooklyn av Jonathan Lethem
  • Middlesex av Jeffrey Eugenides
  • En vampyrs bekännelser av Anne Rice (omläsning)
  • Framtiden har redan varit här och passerat - Petra Jankov Picha (redaktör)
  • Trettioåriga kriget: Europa i brand 1618-1648 av Lars Ericsson Wolke, Göran Larsson och Nils Erik Villstrand
  • The Great American Novel av Philip Roth
Och antagligen några till som jag har glömt bort och måste läsa om från början.

Dagens citat: "There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written or badly written." (Oscar Wilde)

"Books are not made to be believed, but to be subjected to inquiry." (Umberto Eco)

"When I read a book I seem to read it with my eyes only, but now and then I come across a passage, perhaps only a phrase, which has a meaning for me, and it becomes part of me." (W. Somerset Maugham)

Inga kommentarer: