måndag 15 mars 2010

Att våga ta farväl...

I mitt första inlägg skrev jag en lista på vilka böcker jag för tillfället håller på att läsa. I dag så gick jag igenom högen med böcker som står på tur att läsas (uppskattningsvis mellan 30 och 40 stycken). I den högen hittade jag ytterligare en bok som jag håller på att läsa.

Nämligen Of Human Bondage (Människans slaveri) av W. Somerset Maugham. I samband med detta hittade jag flera likheter mellan denna och Motherless Brooklyn (Moderlös i Brooklyn) av Jonathan Lethem. Likheter både gällande berättelserna, införskaffandet av böcker samt min läsning av båda.

Båda romanernas huvudkaraktärer är män med handikapp, som tidigt i sina liv blev föräldralösa och uppfostrades av en kall och krävande vuxenvärld.
Philip Carey (Of Human Bondage) med sin klumpfot söker bekräftelse hos den kalla Mildred Rogers som utnyttjar och sviker honom om och om igen.
Lionel Essrog (Motherless Brooklyn) lider av Tourettes och ges bekräftelse genom att arbeta för smågangstern Frank Minna.

Omständigheterna kring inköpet av båda böckerna är egentligen inte så speciellt. Båda två är köpta på Barnes&Noble på Fifth Avenue i New York. (Då fick jag det sagt!)

När det gäller läsningen av dem hittar jag de största likheterna. Jag köpte båda två i april 2008. Och jag har ännu inte läst ut dem.

Inte för att de är dåliga. Nej, nej! Både Of Human Bondage och Motherless Brooklyn är något av det bästa jag har läst.

Snarare beror det på att jag vill inte att böckerna ska ta slut. Jag vill inte behöva ta farväl av vare sig Lionel Essrog eller Philip Carey. De har nästan blivit som gamla kompisar som jag hälsar på ibland, säger hej och fortsätter samtalet där vi slutade förra gången. Även om det har gått sex månader sedan sist vi sågs.

Men jag börjar förbereda mig på att ta farväl av båda. Men när jag väl har gjort det kan jag börja se fram emot att få stifta bekantskap med både Lionel och Philip när jag en gång i framtiden läser om båda böckerna.

Of Human Bondage filmades bland annat 1934 med Leslie Howard som Philip Carey och en ung Bette Davis som Mildred Rogers.



Även Motherless Brooklyn ska bli film och tydligen har den premiär i år. Edward Norton har regisserat, skrivit manus och spelar huvudrollen.

Dagens citat: "Each friend represents a world in us, a world possibly not born until they arrive, and it is only by this meeting that a new world is born." (Anaïs Nin)

1 kommentar:

snowflake sa...

Otroligt. Nån som gillar Maugham OCH har läst Moderlös i Brooklyn OCH skriver ett inlägg om dessa.

Vad glad jag blir!