onsdag 31 mars 2010

Exilens litterära bagage

Fick en intressant utmaning av min kollega Martina när vi satt och drack en öl efter jobbet. Att lista vilka fem böcker jag skulle ta med mig på en öde ö.

En utmaning som fick mig att bli rejält kallsvettig. Inte för att det skulle tufft att komma på fem böcker. Svårigheten bestod i att jag var tvungen att begränsa mig till bara fem stycken. Inte lätt när man dels är velig, dels älskar böcker.

Den slutgiltiga listan blev:
Varför blev det då dessa fem böcker? De fyra första för att de alla har betytt så otroligt mycket för mig. De har alla vidgat mina vyer på ett eller annat sätt och framförallt öppnat upp nya världar för min fantasi. Den femte är med bara för att jag ska kunna hänge mig åt mitt "guilty pleasure" (fortfarande inte fått en bra svensk term för det fenomenet).

Fast som jag skrev tidigare så kom listan till efter mycken möda och stor vånda. Därför kommer det här en lista med några av bubblarna (utan inbördes ordning).
Inget lätt val i slutändan. Men frågan är nu; vilka fem böcker skulle du ta med dig till en öde ö?

Slutligen ett stort grattis till Sofi Oksanen som har tilldelats Nordiska Rådets litteraturpris. Erkänner direkt att jag inte är bekant med Sofi Oksanen eller hennes böcker. Men jag ser litteraturpris som tips på författare och böcker som kan vara värda att läsa. Så tack för tipset!

Dagens citat: "Manuskript brinner inte" (Mikhail Bulgakov i Mästaren och Margarita)

"It was like discovering a complete wine-filled cellar filled with bottles of an amazing wine of a kind and flavor never tasted before. It quite intoxicated me..." (J.R.R. Tolkien skriver i ett brev till W.H. Auden om när han upptäckte det finska språket.)

"The story is not in the words; it's in the struggle." (Paul Auster i New York-trilogin)

"Markurells intåg i Wadköping var på intet sätt lysande men väckte dock ett visst uppseende." (Hjalmar Bergman i Markurells i Wadköping)

1 kommentar:

ngcfnfg sa...

Ah! En utmaning!

"1984" av George Orwell

Oscar Wildes samlade verk (jo, det är EN bok. Om man har den inbunden måste den väl räknas som det?)

"The Catcher In The Rye" av J.D. Salinger

"Collected Short Stories" av Philip K. Dick

Någon typ av helig skrift att sätta mig in i och verkligen skaffa mig en djupare uppfattning om.