fredag 2 april 2010

Det som återstår av dygnet

Jag är en anglofil av stora mått som jag tidigare har avslöjat på den här bloggen. Därför måste jag bara nämna den, i mina ögon, bästa fixen för en anglofil. Nämligen Kazuo Ishiguros fullkomligt lysande Booker Prize-vinnande roman Återstoden av dagen (The Remains of the Day).

Jag kan nog lugnt påstå att min anglofili grundlades när jag för första gången såg Merchant Ivorys mästerliga filmatisering av boken med Anthony Hopkins och Emma Thompson i huvudrollerna. När jag sedan läste boken var jag fast och anglofilin var fullt utvecklad.

För er som inte känner till historien så handlar den om butlern Stevens på godset Darlington Hall som 1950 får ett brev från den forna hushållerskan miss Kenton. I brevet nämner hon sin tid på godset i slutet på 30-talet och hur deras arbetsgivare Lord Darlington anordnade en internationell konferens för att försöka undvika ett europeiskt storkrig.


Sporrad av brevet bestämmer sig Stevens att åka på semester och besöka miss Kenton, som sedan hon lämnade sitt arbete som hushållerska har gift sig. På vägen till byn där miss Kenton bor minns Stevens den tid de arbetade sida vid sida på Darlington Hall.

Boken är en djuplodande undersökning av det brittiska klassystemet och hur just det andra världskriget förändrade livet, inte bara för de rika godsägarna, utan även deras tjänare. Bokens centrala tema rör sig kring värdighet och det brittiska klassamhällets sociala begränsningar.

Butlern Stevens lojalitet till sig själv, sin far, sina underlydande och sin arbetsgivare prövas ständigt genom hela boken. Särskilt som Lord Darlington under och efter kriget har brännmärkts som tyskvän och nazisympatisör.


Utan att avslöja mer vill jag bara säga: Läs boken, se filmen och läs boken igen. En perfekt sysselsättning under påskhelgen.

Dagens citat: "I don't believe a man can consider himself fully content until he has done all he can to be of service to his employer." (Butlern Stevens i Återstoden av dagen, spelad av Anthony Hopkins)

"There was this English butler out in India. One day, he goes in the dining room and what does he see under the table? A tiger. Not turning a hair, he goes straight to the drawing room. "Hum, hum. Excuse me, my lord," and whispering, so as not to upset the ladies : "I'm very sorry my lord. There appears to be a tiger in the dining room. Perhaps his Lordship will permit use of the twelve bores?" They go on drinking their tea. And then, there's three gunshots. Well, they don't think nothing of it, this being out in India where they're used to anything. When the butler is back to refresh the teapots, he says, cool as a cucumber: "Dinner will be served at the usual time, my lord. And I am pleased to say there will be no discernible traces left of the recent occurence by that time." There will be no discernible traces of the recent occurrence by that time!" (Mr Stevens senior i Återstoden av dagen, spelad av Peter Vaughan)

Inga kommentarer: